Contact

Stichting Historische Reddingboten

De NĂ´ling 1, 8713 LN Hindeloopen. Telefoon: 0514-523090 Fax: 0514-523135

Volg ons!

Onze sponsor

RSS Feeds

feed Abonneer u zich gratis op onze RSS nieuws en ontvang het laatste nieuws in uw nieuwslezer.
Home » Nieuws

Stabiliteitsproeven met Waddenvletten.

Written By: gerda on december 2, 2012

Naar aanleiding van het omslaan van de reddingvlet Nine Anne koos Maartje Dijkstra in 1984 die toen in Delft aan de TH studeerde Het kapseizen van kleine vaartuigen als afstudeerproject. In februari van dat jaar werden met een model van een Waddenvlet proeven genomen in de sleeptank van Wageningen. Er werden ook video-opnamen van gemaakt. Hierop is te zien dat wanneer een brakende golf van 4 a 5 meter die dwars inkomt, de boot doet kenteren. Het kenter-moment met de oorspronkelijke lage opbouw is 80 graden.  Het bleek inderdaad dat de boot ondersteboven bleef drijven.Tijdens de proeven kwamen de golven van stuurboord in. Als een golf de opbouw hoog raakte ging de boot naar bakboord om. Als de golf wat lager binnen kwam en deels onder de boot doorschoof ging het model in enkele gevallen over stuurboord om. Als de golven met een hoek van ca. 20 graden van voren binnen kwamen was de kant van niet omslaan als een stuk groter. Dit is dan ook goed te zien op het filmpje Cornelia Clasina in de branding op deze site. Dus bij een golfhoogte van meer dan 3 a 4 meter werd het gevaarlijk en zeker als je de boot niet tijdig recht op zee kan krijgen. des ondanks hebben deze boten een geweldige zeewaardigheid. Dit onderzoek zal er zeker toe geleid hebben dat de Siegfried Egmundis met een hogere opbouw en kantelzak werd gebouwd en dat de Cornelia Clasina ook een hoge roef en dito zak kreeg. Het kantel moment ging toen naar 130 graden.